Vann er redningen min

Tekst: aStory

 - Vannet er redningen min

For revmatiker Anita Hamre er regelmessig bassengtrening et must for å opprettholde livskvaliteten. Hun trener hver dag, enten på land eller i vann, men det er bassengtreningen som gir aller best lindring. 

- Bassengtreningen er blitt livsviktig, det er nærmest et must for at jeg skal holde kroppen i sjakk og opprettholde livskvaliteten min. Vannet er redningen min, sier Anita Hamre.

56 åringen lider av psoriasisartritt, en revmatisk sykdom hun har slitt med i flere år. Smertene som kommer i forbindelse med betennelser i muskler og senefester i leddområdene, har periodevis vært så ille at hun har måtte holde sengen. Men etter en behandlingsreise med Rikshospitalet til Montenegro, hvor hun ble introdusert til trening i vann, har livet blitt lysere. For både det varme vannet og bassengtreningen har en lindrende effekt på sykdommen hennes. 

Trener det som er vondt

- Jeg trener stort sett hver eneste dag. Hvis ikke jeg er i vann, trener jeg styrke og tøying på land. Men det er bassengtreningen som er aller best, sier hun og forteller at hun gjør ulike type øvelser i varmtvannsbassenget på egenhånd.

 Akkurat hva og hvilke kroppsdeler hun trener, varierer etter dagsformen. For sykdommen er slik at smertene flytter seg fra dag til dag.

- Jeg trener der jeg har smerte. Er jeg klein i beinet, trener jeg det. Er det skulderen som verker, gjør jeg øvelser for den, forteller hun.

Effekten er helt påtagelig, mener Anita. Ikke bare kjenner hun ofte litt mindre smerte etter Aquarama-besøkene, men treningen og bevegelsene i det varme vannet gir henne også mer energi. Da blir det enklere å gjøre husarbeid og være sosial.

- Og når jeg er i vannet kjenner jeg nesten en barnslig fryd. Av og til føler jeg meg frisk nok til å hoppe og danse i vannet, og en sjelden gang kan jeg slå ut håret skikkelig og kaste ball med noen av de andre voksne som jeg bader fast sammen med. Det er skikkelig gøy, vi ler og koser oss. Det bidrar selvsagt til økt livskvalitet, sier hun.

 Vondt verre å ikke dra i bassenget

Som minimum drar hun i badeanlegget to ganger i uka, av og til mer. Badingen varer i alt fra en til to timer, og avsluttes alltid med avslapning i boblebad eller i et varmtvannsbasseng.

- Der gjør skikkelig godt og er en fin måte å slappe av på etter treningen.

I de periodene hvor sykdommen tar skikkelig tak og smertene blir for store til at kroppen kan fungere normalt, kommer hun seg verken opp av senga eller ut i svømmehallen. Det gjør vondt verre, forteller Anita. 

- Kommer jeg meg ikke regelmessig i bassenget, merker jeg det godt. Jeg blir enda dårligere. Så derfor gjør jeg alt jeg kan for å klare å komme meg i vannet og få kjørt bassengtreningen.

- Bassengtrening er kjempeviktig

Ole-Martin Wold, frisklivsrådgiver i Norsk Revmatikerforbund, bekrefter at revmatikere kan ha helsemessige fordeler av å ta seg tid til trening i varmtvannsbassenget et par ganger i uka.

- Ja, det er velkjent at det å bevege seg og trene i varmt vann, kan lindre smerte og være bra for revmatikere, sier han og forklarer det med at man veier mindre i vann, og at bevegelsene derfor fører til mindre belastning på kropp og ledd.   

- Dessuten bidrar det varme vannet til at det er godt å bevege seg. Bevegelser og aktiviteter som vanligvis er vonde, blir gjerne mindre vonde eller ikke vonde i det hele tatt, i vannet.

Wold forteller at ny forskning også viser at styrke- og utholdenhetstrening med høy intensitet, har god helseeffekt for revmatikere. Det er viktig at revmatikere vet at det er enda større helseeffekt ved å gi mer innsats under treningen i vann.

- Trykket i vannet gjør det mer utfordrende å gjøre hardt fysisk arbeide i vann, så vi jobber med å finne treningsopplegg som gjør høyintensiv trening også i vann tilgjengelig for revmatikere. For bassengtrening er kjempeviktig, sier han. 

  

Bilder tatt av Aquarama:  

Anita Hamre lider av psoriasisartritt, en revmatisk sykdom hun har slitt med i flere år.  Den regelmessige treningen i varmtvannsbassenget har blitt et must for at hun skal holde kroppen i sjakk og opprettholde livskvaliteten sin.