Barnehagesvømming_medium.jpg

Svømmeundervisning for barnehagebarn

- Og så skal vi herme litt. Er det noen som kan hoppe? – Jaaaaaa, kommer det i kor og barna hopper så det spruter i bassenget. Første uke med barnehagesvømming er i gang på Aquarama, og instruktør Camilla Aasland Pedersen er godt fornøyd.

- Vanligvis er de litt elektriske første gangen, men denne gjengen var kjempeflinke, sier Camilla, som til daglig er skolesvømmingsinstruktør og i hverdagen jobber med de litt eldre barna. – Jeg har jobbet med barnehagebarn tidligere, og synes det er kjempeviktig å starte i tidlig alder, sier hun og er veldig positiv til at kommunen har satt i gang dette tiltaket.

Prøveprosjekt for 114 barn

- Av de omlag 5000 barnehagebarna vi har i Kristiansand, er det 114 av de eldste som har fått plass på disse 8 gruppene, sier Kristin M. Rosen, koordinator for prosjektet i Kristiansand kommune. Det er første gang Fylkesmannen har lyst ut penger til barnehagesvømming. – Dette er foreløpig et forsøksprosjekt hvor vi har invitert barn fra de mest sentrumsnære barnehagene, sier hun og forteller at de ønsker å gjøre seg noen erfaringer før dette rulles ut i en større skala. – Vi håper dette skal bli en varig ordning, sier Rosen som forteller at det er et uttalt mål fra regjeringshold at ulykkesstatistikken skal ned og et viktig tiltak er å jobbe med trygghet i vann allerede fra tidlig alder. Prosjektet gjennomføres i tett samarbeid med skolesvømmingen og Aquarama Bad.

Leke seg til målene

– Kan vi få det til å regne her på Aquarama? spør Camilla, og barna plasker alt de kan i vannet. – Det skal være mest lek, sier hun og forteller at det de gjør i bassenget henger sammen med den planen de følger. – De skal få kjenne på vannet, leke, oppleve litt ufrivillig spruting og gjennom dette oppnå de målene som står i planen, sier hun og viser til at barna skal kunne ha ansiktet i vann, lære å flyte og kanskje i tillegg klare noen svømmetak.

– Er det noen som kan være med å lage en stor gryte, spør hun barna mens hun lager en stor sirkel i vannet med armene. Barna gjør som hun sier, før hun spør barna igjen. – Hva slags mat lager vi i gryten? – Taco, kommer det fra et ivrig hode og vips så er de i gang. – Kan dere være med å koke maten? Legg munnen ned på vannet og blås alt dere kan, så lager vi kokebobler, sier Camilla og barna gjør som hun sier. – Kan vi koke enda høyere? Javisst, kan de det, og barna blåser så vannboblene spruter mens de koker både kjøttkaker og pølser i Hamresanden-bassenget. 

Har hatt nedtelling

- Denne dagen har vi talt ned til, sier Gitte Syvertsen, en av de ansatte som er med fra Hellinga barnehage. Det er de og Kløvergården som har fått plass på denne timen. – Dette er et så bra tiltak, sier hun og er veldig glad for at de fikk tilbudet. – Ungene blir litt tøffere når de bader sammen som gruppe, sier hun og forteller at det virker som de tør mer når de er sammen med vennene sine. Noe instruktør Camilla Aasland Pedersen er enig i. – De er kjempeivrige, sier hun og beskriver timen i bassenget. – Når vi har frilek på slutten av timen hører jeg hele tiden ”Camilla, se her, se nå,” og så viser de meg hva de kan. – De er rett og slett helt skjønne, sier hun og forteller at en av jentene hadde våknet kl. 5 i dag morges fordi hun gledet seg sånn.

Takk for i dag

Det blåses i fløyten, og ungene blir stille. – Da må alle stille seg med ryggen inntil kanten, sier Camilla og forteller at de på slutten av hver time sier takk for i dag. – Du velger selv om du vil legge kinnet ned til vannet eller om du vil ha ansiktet ned, sier hun før et rungende ”Takk for i dag!" lyder utover bassenget.

 

Tekst og foto: Hanne Slyngstad-Hægeland