Spreke eldre_lite.jpg

Vi er spreke til tusen!

Latteren sitter løst. Her sitter fire godt voksne menn og kvinner som alle er litt svette i panna etter endt styrketreningstime. – Vi trener to ganger i uken, sier Kai Teigen og ser på sin treningskamerat Arvid Hempel som nikker. Det gjør damene også, nærmere bestemt Elly Ann Worran og Åse Kyrvestad, som legger til at de går videre ned i bassengene etter treningen. – Der går jeg mot strømmen, sier Åse og smiler. Hun trener benmuskulaturen i strømkanalen, og nikker bekreftende når Elly Ann utbryter – Vi er spreke til tusen!

Har holdt på lenge

De fire var i utgangspunktet med i gruppen ”Puls og Kols”, eller ”Pust & Pes” som Kai lattermildt kaller den, men har nå fortsatt som egen gruppe. Og de har holdt på lenge. Gutta i et drøyt år mens jentene har holdt på i over to. – Vi varmer opp ved å gå ca. 20 minutter på mølla. Deretter har vi felles sirkeltrening i gruppesalen, sier de. Og bekrefter det forskningsrapporten til Hilde Lohne-Seiler ved Norsk Idrettshøyskole, gjengitt av forskning.no, har påvist, nemlig at regelmessig trening gir god effekt for eldre.

Styrketrening er best

Forskningsrapporten viser at det ikke er så mye som skal til før det gir effekt. Faktisk er 1000 skritt nok, men spesielt styrketrening gir gode resultater. Gruppen som ble testet i undersøkelsen var i alderen 65-85 år og bare 21 % av dem var aktive utover de anbefalte 30 minuttene daglig. Det undersøkelsen viste var at ren apparat-trening ga hele 25% økning i muskelmasse, mens trening med egen kroppsvekt ga en økning på 5%. At styrketrening gir effekt kan våre intervjuobjekter bekrefte. – Vi blir i bedre form, sier de unisont og alle er ening i at styrketrening er viktig. – Spesielt er det benpress, nedtrekk og bryst som er viktig å trene, sier Kai mens de andre nikker samtykkende.

Tester effekten

- Vi har vært gjennom flere tester, sier Kai og trodde alle hadde forbedret seg fra sist test. – Ikke jeg, sier Åse. – Jeg holdt meg stabil på samme nivå som sist, sier hun. – Det er bare fordi du har nådd maksnivå, sier Arild og får en god latter til svar. Det er tydelig at dette er en gjeng som trives godt sammen, noe Kai bekrefter. – Gruppen er veldig viktig, sier han og får umiddelbar respons fra de andre. Arvid sier han i årevis har bodd vegg i vegg med et treningssenter, men det var først når han kom inn i dette treningsmiljøet på Aquarama at det ble en regelmessig aktivitet. – Det er et hyggelig fellesskap når man står på tredemøllen, og så blir det jo litt vitsing og sånt, sier han og får nok en god latter ut av de andre.

Og at treningsfellesskapet gir mye glede i tillegg til fysiske helseeffekten, trenger man ikke studier for å bekrefte når man observerer denne gjengen vandre ut i resepsjonen og videre til resten av dagens mer eller mindre fysiske oppgaver.